CTL Logistics – nowy rynek Białoruś

150x110

CTL Logistics rozwija współpracę z Kolejami Białoruskimi w ramach wspólnego obsługiwania białorusko-polskiego terminala BielPolLogistics mieszczącego się w obwodzie grodzieńskim. To zapowiedź dłuższej współpracy na szeroką skalę. CTL Logistics jest największym polskim przewoźnikiem prywatnym, który przez wschodnią granice przewozi towary pochodzące z Rosji.

Pierwszy, testowy transport obejmował 224 wagony, czyli 15 tys. ton węgla kamiennego, ale obie strony zainteresowane są długofalową kooperacją. Dla CTL Logistics wspólne przedsięwzięcia oznaczają jeszcze większą aktywność za wschodnią granicą. Do tej pory jest to jedyny prywatny przewoźnik z Polski, przewożący ładunki z Rosji do krajów UE. Oprócz niego tylko PKP Cargo przejeżdża przez wschodnią granicę całymi składami. Pozostali przewoźnicy dostarczają ładunki na granicę, skąd wagony przejmowane są przez zagraniczne firmy. Dla partnera białoruskiego współpraca z CTL Logistics to szansa na wygenerowanie dodatkowego ruchu tranzytowego na główną linię transportową Białorusi. W dalszej perspektywie Koleje Białoruskie planują także tworzenie nowych firm transportowych i logistycznych, które będą brały udział przeładunku towarów niedaleko granicy polsko-białoruskiej.

- Współpracujemy z Koleją Białoruską od 5 lat a od roku zacieśniamy naszą kooperację. Na terenie Białorusi mamy spółkę oraz terminal w Bakunach, który świadczy usługi przeładunkowe dla transportów węgla, drewna, biomasy oraz ma też możliwość ich składowania. Pilotażowa partia węgla kamiennego, którą właśnie wypuściliśmy to zaledwie promil możliwości tego terminala. Pracujemy nad tym by miesięcznie przeładowywać 50 tys. ton towarów, mamy też możliwość składowanie 150 tys. ton ładunków – – wyjaśnia Jacek Bieczek, Prezes Zarządu CTL Logistics .

Terminal w Bakunach (na przejściu granicznym Kuźnica Białostocka/Bruzgi) o powierzchni 38 ha, służy przeładunkowi i składowaniu towarów importowanych z Rosji. Rosja eksportuje do krajów Unii Europejskiej przede wszystkim półprodukty i surowce, które przetwarzane są poza jej granicami i wracają w formie gotowych produktów chemicznych, sprzętu AGD itp. W przeciwną stronę ruch towarowy jest o wiele skromniejszy. Natomiast na Białoruś CTL Logistics wozi uruchomionymi przez siebie dwoma liniami kontenery. Oferta CTL Logistics oprócz przewozów i przeładunków zapewnia także składowanie ładunków, czego nie jest w stanie zapewnić partner z Białorusi.

Spółka BelPolLogistics, to polsko-białoruska joint venture powołana do życia w 2009 roku w celu stworzenia terminalu do przeładunku i składowania towarów. 50 proc. kapitału spółki należy do CTL Logistics. Od 2010 roku udziałowcy spółki pracują nad usprawnieniem ruchu towarowego na linii wschód-zachód oraz rozwojem przeładunków na terenie Białorusi.